רפלקסולוגיה לטיפול בבצקות ברגליים בזמן הריון

אצל נשים רבות, אחת התופעות המטרידות במהלך ההריון היא הופעת בצקות בשוקיים ובכפות הרגליים. כאשר הבצקת לא נובעת מבעיה חמורה יותר, כגון התפתחות של רעלת הריון, המלצות הרופאים לטיפול לא תמיד נוחות ליישום, וגם לא תמיד מספקות.
טיפולי רפלקסולוגיה יכולים להיות האמצעי המשלים האידיאלי והבטוח ביותר לשיפור ההרגשה ולהפחתת הנפיחות.

כפי שאראה במאמר זה, יכולתה של הרפלקסולוגיה לסייע במקרים של בצקות בהריון זכתה לתמיכה במחקרים שונים, הן מבחינת הפרמטרים המדידים (נפיחות) והן מבחינת התחושות עליהן דיווחו הנבדקות לאחר הטיפול. מובן שטיפולי רפלקסולוגיה לא באים על חשבון בדיקת הבצקות על-ידי רופא, אבל הם בהחלט יכולים להביא לשיפור היכן שהרפואה הקונבנציונלית לא תוכל לסייע במידה מספקת.

איריס גומס רפלקסולוגיה, שיאצו ועיסוי בטן

מהי בצקת?

בצקת היא הצטברות של נוזלים שנכלאו ברקמות בגוף. בצקת יכולה להופיע באיברים שונים בגוף, אך היא נפוצה ביותר בידיים, זרועות, כפות רגליים, קרסוליים ורגליים. בצקת יכולה להיגרם כתוצאה מבעיות רפואית שונות, נטילת תרופות מסוימות ובמהלך הריון.

הסימפטומים של בצקת:

  • נפיחות הרקמה שמתחת לעור
  • עור מתוח או מבריק
  • לחיצה על העור למספר שניות יוצרת גומה שנעלמת רק לאחר זמן מה

הגורמים לבצקות:
בצקת מתרחשת כאשר נוזל דולף מכלי דם קטנים בגוף (נימים). דליפה זו יכולה להתרחש כתוצאה מנזק בכלי הדם או לחץ מוגבר עליהם, או מרמות נמוכות מהרגיל של אלבומין, חלבון הנמצא בדם. כאשר הגוף מזהה שכלי הדם דולפים, הכליות מתחילות לצבור בגוף יותר נתרן ומים מאשר במצב נורמלי, כדי לפצות על הנוזל שכלי הדם הפסידו. כתוצאה מכך, יותר נוזלים זורמים בגוף, דבר הגורם לכלי הדם לדלוף יותר. הנוזל מהנימים דולף לרקמה הסמוכה, ומוביל להתנפחות הרקמה.
בכל מקרה שמופיעות בצקות יש לגשת לרופא. חשוב לברר מה הסיבה הרפואית להיווצרות הבצקת, כיוון שבמקרים רבים היא עלולה להצביע על קיומה של בעיה רפואית חמורה יותר. כמובן, בצקת יכולה גם להופיע כתוצאה מבעיה פחות חמורה, שבגינה ההמלצות יהיו בדרך כלל להרים את הרגליים, לצמצם את כמות המלח בתזונה ועוד.

מספר דברים יכולים להוביל למקרים קלים של בצקת:

  • עמידה או הליכה ממושכת במזג אוויר חם
  • עודף מלח בתזונה
  • היחלשות הוורידים ברגליים או נזק שנגרם להם
  • זרימה לקויה במערכת הלימפה

מה גורם לבצקות בהריון?
במהלך ההריון, נפח הדם עולה – כלומר, כמות הנוזלים בכלי הדם גדולה מאשר במצב נורמלי. בנוסף, ישנה זרימה לקויה של דם ורידי בגוף – דבר הנובע מכך שהדופן האחורית של הרחם לוחצת על הוורידים הראשיים בבטן. במהלך ההריון יתכנו גם שינויים בזרימת מערכת הלימפה, ולמערכת זו תפקיד חשוב בניקוז עודפי נוזלים בגוף. מעבר לכך, בהריון קיים חשש להתפתחות של רעלת הריון – שאחד הסימפטומים שלה הוא בצקת. לכן יש לגשת לרופא בכל מקרה של הופעת בצקות בזמן הריון.

על מה ימליץ הרופא כשאין חשש לרעלת הריון או בעיה חמורה אחרת?

  • גרביים אלסטיות בלחץ
  • צמצום צריכת מלח בתזונה
  • הרמת הרגליים
  • טבילה באמבט מים קרים

רפלקסולוגיה כאמצעי טיפול אפקטיבי בבצקות ברגליים
מחקרים התומכים בהשפעת רפלקסולוגיה על בצקות ברגליים:

מחקר 1 – השפעה לטובה של טכניקה רפלקסולוגית לימפטית על בצקות בהריון: מחקר זה נעשה באוסטרליה, כאשר נשים הגיעו לבדיקות שגרתיות במרפאות מעקב הריון והוזמנו על ידי המיילדות להשתתף במחקר. הנשים חולקו לשלוש קבוצות:

– 20 נשים השתתפו בקבוצת מחקר 1, שקיבלה טיפול רפלקסולוגיה עם טכניקות מרגיעות, באזורי ההשתקפות של בית החזה, הבטן, עמוד השדרה, אגן הירכיים והראש.
– 25 נשים השתתפו בקבוצת מחקר 2, שקיבלה טיפול רפלקסולוגיה עם טכניקות לימפטיות, באזורי השתקפות של מערכת הלימפה, הכבד, מערכת העיכול והכליות.
– הקבוצה השלישית היתה קבוצת הביקורת, אשר נחה בכורסת הבדיקה למשך זמן שווה אך לא קיבלה טיפול רפלקסולוגיה. קבוצה זו כללה 10 נשים.
כל מפגש נמשך כ-15 דקות, כשלפניו ואחריו נערכו בדיקות ומדידות. כמו כן, המשתתפות מילאו שאלון לפני המפגש ואחריו הנוגע לרמות המתח והלחץ שהן חשו, שינויים בתחושה בכפות הרגליים ותחושת התועלת שקיבלו מהטיפול.

תוצאות המחקר: בקבוצת מחקר 2, שקיבלה טיפולי רפלקסולוגיה לימפטית, כל המדדים הופחתו (כלומר, נראה שיפור מדיד) בהשוואה לקבוצת מחקר 1 (טכניקות רפלקסולוגיה מרגיעות) ולקבוצת הביקורת (מנוחה).

בנוסף, המשתתפות בטיפול הרפלקסולוגיה עם הטכניקות הלימפטיות העידו כי על-פי הרגשתן, הוא הועיל להן יותר מאשר אלו שהשתתפו בקבוצות הרפלקסולוגיה המרגיעה והמנוחה. אחוז גדול מהמשתתפות בקבוצת הטכניקה הלימפטית הבחינו בירידה בנפיחות ובשיפור בתחושת ההדיקות בכפות רגליהן לאחר הטיפול, יותר מאשר המשתתפות בשתי הקבוצות האחרות. ההשפעה הבולטת ביותר אשר דווחה על ידי הנשים שקיבלו טיפול רפלקסולוגיה, היתה על חוויה של רגיעה עמוקה.

תגובות הנשים: במחקר זה היה חשוב לחוקרים לבדוק את תחושות הנשים אחרי הטיפול משתי סיבות עיקריות: ראשית, כיוון שרוב ההמלצות המקובלות לטיפול בבצקות בהריון לא מיושמות על ידי נשים, לא פעם מפני שאינן נוחות ליישום. בנוסף, החוקרים סברו שהתחושות עליהן דיווחו הנשים חשובות לא פחות מהפרמטרים המדידים.

הנשים נשאלו לגבי ההרגשה שלהן לאחר המפגש. בשתי קבוצות הרפלקסולוגיה נשאלו הנשים: “איך את מרגישה לאחר הטיפול?”, וכולן ענו: “רגועה עד רגועה מאוד”. בכל תגובות הנשים צורפו תיאורים של תחושות נוספות כמו “טוב”, “מעולה”, “שלווה”, “ישנונית” ו”נפלא”.

רוב הנשים שמו לב לשינוי בכפות הרגליים שלהן – 94% מאלה שקיבלו טיפול רפלקסולוגיה עם טכניקות לימפטיות, ו-86% מאלה שקיבלו טיפול רפלקסולוגיה מרגיע. זאת לעומת 10% בלבד מהנשים ששמו לב לשינוי בקבוצת הביקורת. בשתי קבוצות הרפלקסולוגיה, המשתתפות תיארו את השינוי בכפות הרגליים שלהן באותן מילים: “פחות נפיחות/הדיקות”, “פחות כאבים”, “יותר ניידות” ו”תחושת נוחות/רגיעה”.

בקבוצת הרפלקסולוגיה הלימפטית כמה מהמשתתפות הגיבו באריכות יותר מאשר הנבדקות בקבוצות האחרות: “הנפיחות ירדה, יכולה להזיז מעט את הבהונות והעקב בחופשיות, פחות הדוק מקודם”, “פחות מתח בשרירים, גמישות וצבע ורדרד יפה בכל הרגל”, ו”מרגישה 100% יותר טוב”.

לחצו למקור


מחקר 2
– השפעה לטובה של עיסוי רגליים בהריון: המחקר התבצע במערב טורקיה ב-2007. מטרת המחקר היתה לבדוק האם וכיצד עיסוי רגליים מפחית בצקת בכפות הרגליים בהריון מתקדם. 80 נשים חולקו באקראי לשתי קבוצות; קבוצת המחקר קיבלה 20 דקות עיסוי בכפות הרגליים מדי יום במשך חמישה ימים, בעוד קבוצת הביקורת לא קיבלה שום טיפול מלבד מעקב הריון רגיל. בהשוואה לקבוצת הביקורת, בקרב הנשים בקבוצת המחקר נרשמה ירידה משמעותית בהיקף כפות הרגליים בתום חמשת ימי העיסוי.

לחצו למקור

אז איך רפלקסולוגיה יכולה לעזור?


טיפול רפלקסולוגיה בבצקות כולל עיסוי כללי בכפות הרגליים והשוקיים, וכן עבודה על נקודות ההשתקפות של מערכת השתן במטרה לאזן ולנקז את כמות הנוזלים בגוף, בלוטת יותרת הכליה (האדרנל) לצורך איזון רמות המינרלים בגוף וההורמונים שאחראיים לאצירת נוזלים בגוף וניקוז מעברי הלימפה. אזורי השתקפות נוספים בעלי השפעה בטיפול בבצקת הם היפותלמוס, כבד, לב ומערכת העיכול.

טיפול להקלת תופעות כגון בצקות בהריון צריך להיות נטול תרופות, שעלולות להוות סיכון לעובר. הטיפול צריך להיות ידידותי ונוח ליישום עבורך. מומלץ לקבל טיפול רפלקסולוגיה פעמיים בשבוע על מנת לטפל בבצקת. רפלקסולוגיה יכולה להציע טיפול מועיל, בטוח וידידותי לבצקות בהריון.